Onbezorgdheid, Ontspannenheid en Vrijheid

Jeremiah Chiu en Marta Sofia Honer, twee muzikanten uit Los Angeles, reisden in 2017 niet af naar de Ålandseilanden met het doel om daar een album op te nemen. Het hoofddoel was om een vriendin en haar moeder te helpen met het opzetten van een hotel op één van deze eilanden, gelegen tussen Finland en Zweden. Ze namen wel hun instrumenten mee, namen regelmatig de geluiden op die wat voor het tweetal betekenden. Soms waren het omgevingsgeluiden, soms gesprekken, soms improvisaties, soms waren het opnames van uitgeschreven composities. In 2019 maakte het tweetal dezelfde trip, wederom vooral om het hotel op te zetten, maar de losse muzikale ideeën van de vorige trip begonnen nu meer vorm te krijgen. Terug in Los Angeles brachten ze al deze losse ideeën samen tot het onlangs uitgekomen Recordings from the Åland Islands.

De elf nummers op dit album zijn allemaal collages van die opgenomen flarden. Sommige van die opnames werden thuis in de studio gemanipuleerd, andere keren belandden de opnames onaangeraakt op dit album. Het resultaat is een bonte verzameling field recordings, neoklassieke composities en elektro-akoestische manipulaties. Al deze losse flarden zeggen op zichzelf niet zo heel erg veel, maar hoe het duo al deze elementen samen heeft gebracht, zorgt voor één van de meer indrukwekkende ambient-albums van dit jaar.

‘Infinite sun’

Het gekleurde vinyl van deze uitgave heeft de naam ‘infinite sun’ meegekregen en als je de plaat in het licht houdt, lijkt het inderdaad alsof je de avondzon in je handen hebt. Chiu en Honer verbleven twee zomers op de eilandengroep en dan kun je daar om middernacht nog gewoon in het licht rondfietsen en muziek maken. Het moet, als je dit normaal niet gewend bent, een enorm gevoel van vrijheid geven en dat gevoel hebben Chiu en Honer enorm goed weten te vertalen naar deze collages.

Er gaat een enorme onbezorgdheid, ontspannenheid en vrijheid uit van deze muziek, en het is daarmee een perfect album om je aan te laven op een late, zwoele zomeravond, maar het is ook het perfecte medicijn voor als je stress ervaart. De ontspannenheid die van deze opnames uitgaat, werkt zeer aanstekelijk en ik ervaar het album iedere keer weer als zeer verkwikkend en opwekkend.

Voor de luisteraar vervaagt de grens tussen de manipulatie en de authentieke opnames volledig. Dat zegt vooral dat de manier waarop deze losse opnames bij elkaar gebracht zijn heeft geleid tot een geheel dat bijzonder organisch klinkt, ook al zijn er verschillende bij die volledig gemanipuleerd zijn in de studio. Je waant jezelf, samen met Chiu en Honer, op deze eilandengroep en wordt zelf onderdeel van hoe het duo deze twee trips ervaren heeft. Zoals ik al schreef, die losse elementen zeggen niet heel erg veel, maar deze Recordings from the Åland Islands brengen als geheel wel zeer overtuigende sfeerimpressies van het zomerse leven op deze eilandjes.

Zomersoundtrack

Voor mij ligt dit album in de lijn van bijvoorbeeld een The Hilvarenbeek Recordings (2016) van Biosphere. Op dit album worden ook field recordings en studio-opnames samengebracht om een indruk te geven van een bepaalde plek. Die opnames van Biosphere vormden voor mij dé zomersoundtrack van 2019. Deze Recordings from the Åland Islands zijn op weg om de soundtrack voor deze zomer te worden. En wat zou ik graag zelf die sfeer eens gaan proeven op deze eilanden. De muziek en de foto’s in het boekje dat bij de plaat zit maken in ieder geval enorm nieuwsgierig. Wie wil er nou niet zelf die onbezorgdheid en vrijheid ervaren die Chiu en Honer op dit album tentoonspreiden?